ابزار رایگان وبلاگ

حال استخاره :: .:وبلاگ قرآنی بیّنات:.

.:وبلاگ قرآنی بیّنات:.

تبلیغات
پونیشا :: نیروی کار مجازی وبلاگ قرآنی بینات ایجاد سایت
نوین پیام
  • ۲
  • ۰

حال استخاره

بسیاری از کارهای ما بر اساس استخاره انجام میشود و معتقدیم با استخاره، از خداوند طلب خیر میکنیم. استخاره مطمئنترین پناهگاه آدمی برای ورود به بهترین کارهاست. یکی از روشهای استخاره، استخاره با قرآن و روش دیگر استخاره با تسبیح است.
استخاره با قرآن و تسبیح در روآیات مورد تایید است. در سیره علمای بزرگ نیز بسیار دیده میشود که در این زمینه سرگذشتهای جالبی را از آنها شنیده یا خوانده ایم.

یکی از علمای بزرگی که استخاره هایش موجب شگفتی بوده است آیت الله کشمیری بود. ایشان در نجف اشرف و سپس در ایران مراجعات زیادی برای استخاره داشتند و استخاره هایشان مطابق با واقع بود. ایشان با اقسام استخاره ها با تسبیح، قرآن و الهام آشنا بودند. مرحوم ایتالله کشمیری از روشهای خاص برای استخاره استفاده می کردند.

روزی از ایشان سؤال شد که ایا استخاره های شما صددرصد است؟ فرمودند: وقتی حال استخاره باشد، صددرصد است. همانطور که شاعر هر وقت بخواهد نمیتواند شعر بگوید و وقتی ذوق گفتن شعرش بیاید شروع به گفتن شعر می کند1.

از روشهای استخاره آیت الله کشمیری استخاره با تسبیح بود. ایشان با آنکه حافظ کل قرآن نبودند، با تسبیح استخاره میگرفتند و در جواب، آیه قرآن میخواندند. وقتی از ایشان سؤال میشد که چگونه از قرآن جواب میدهید؟ پاسخ میدادند: به دلم الهام میشود2.

از روشهای دیگر استخاره شان این بود که دستشان را روی جلد قرآن میگذاشتند و جواب استخاره را میدادند و در جواب سؤال مخاطبان میفرمودند: وقتی حالش آمد همه چیز در جواب به ذهن و قلب میاید3.

استخاره دیگر ایشان به این نحو بود که بعد از باز کردن قرآن، شش ورق را میشمردند، آیه اول صفحه اول، آیه اول یا  آیه سوم صفحه سوم و آیه ششم صفحه ششم را نگاه میکردند و بعد طبق برداشت خاص، آینده و ثمرات یا آفات آن کار را بیان میکردند. گاهی نیز گذشته فرد را بازگو میکردند4.
پینوشتها

1. روح و ریحان، ص64.

2. همان، ص65.

3. صحبت جانان، ص33.

4. همان، ص 16.

منبع:مجله نسیم وحی

نظرات (۳)

سلام و درود؛
دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
http://www.ammarname.ir/node/46445
ما را از بروزرسانی خود آگاه
و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
موفق و پیروز باشید .
http://ammarname.ir -- info@ammarname.ir
یا علی

پاسخ:
سلام
ممنون
۰۶ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۸:۳۲ وبلاگ چند جهتی اشارت یک
سلام.... استخاره دو گونه است :

یک ) طلب خیر کردن در هر کاری از خدا :  استخیر بالله

دو) استخاره خاص که در زمان هایی که انسان پس از همه ی مشورت ها و به کار گیری عقل و منطق و دستورات خدا به نتیجه ای نمی رسد ...

آن وقت باید با دستورالعمل هایی به خیر برسد ...



امامتاسفانه  بعضی دائم در زندگی در حال استخاره گرفتن هستند ....

که این کار بسیار نادرستی است
سلام
باید تشکر کنم از اینکه یادی از بزرگمرد عرفان شیعه، یعنی مرحوم آقای کشمیری کردید. برای تکمیل این بحث، لازم است مواردی را متذکر شوم. استخاره، به معنای طلب‌خیر در هر کاریست؛ یعنی در ابتدای هر عملی، انسان از خداوند درخواست کند که سرانجام آن کاز، به خیر و سلامت باشد. اما معنایی که الان بین ما رایج شده، عبارتست از استخاره با قرآن یا تسبیح برای خروج از حیرت و سرگردانی. توضیح اینکه: برای انجام هرکاری، لازم است ابتدا با عقل خدادادی، جوانب کار را بررسی کنیم و اگر به نتیجه ای رسیدیم آن را انجام دهیم. اگر با فکر خودمان، نتوانستیم به نتیجه‌ای برسیم باید با افراد مورداعتماد و صاحب تجربه، مشورت کنیم. اگر بازهم به نتیجه نرسیدیم و دچار تردید هستیم راهی وجود دارد به نام استخاره که میتواند ما را از سردرگمی خارج کند. بنابراین نباید برای انجام هرکاری، از همان ابتدا به سراغ استخاره رفت.
در پناه خدا باشید.
پاسخ:
سلام
زنده باشید و ولایتمدار

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی