ابزار رایگان وبلاگ

آشنایی با سوره های قرآن - سوره مبارکه بینه :: .:وبلاگ قرآنی بیّنات:.

.:وبلاگ قرآنی بیّنات:.

تبلیغات
پونیشا :: نیروی کار مجازی وبلاگ قرآنی بینات ایجاد سایت
نوین پیام
  • ۱
  • ۰

فضیلت و خواص سوره بینه
نود و هشتمین سوره قرآن است که مدنی و 8 آیه دارد وبه نام های البریة، لم یکن نیز شهرت دارد.
/پاورقی 1. درمان با قرآن، 155./
در فضیلت این سوره از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده است: هر که سوره بینه را قرائت کند از مشرکان به دور است و جزو پیروان دین محمد صلی الله علیه و آله و سلم بوده و خداوند او را به مومن محشور کرده و به آسانی از او حسابرسی می کند.
/پاورقی 2. ثواب الاعمال، ص 124./
از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است: وقتی خداوند قرائت این سوره را می شنود می گوید به بنده من بشارت دهید به عزت و جلا لم سوگند چنان بهشت را برای تو فراهم می کنم که راضی شوی.
/پاورقی 3. الدرالمنثور، ج 6، ص 377./

آثار و برکات سوره
1. برطرف کننده لرزش بدن
از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده استک اگر سوره بینه را در ظرف جدیدی نوشته شود و انسان گرفتار لرزش به ان نگاه کند شفا خواهد یافت.
/پاورقی 4. تفسیرالبرهان، ج 5، ص 717./

2. برای رفع بیماری پیسی و یرقان و مسمومیت غذایی
از امام صادق علیه السلام روایت شده: هر کس این سوره را بنویسد و به همراه داشته باشد اگر بیماری یرقان داشته باشد بهبود می یابد و اگر کسی که در چشمش سفیدی داشته باشد یا بیماری پوستی پیسی داشته باشد ابتدا ان را نوشته و با آب بشوید و از آب آن بیاشامد و آن را با خود همراه داشته باشد این بیماری از او دفع می گردد. همچنین برای زن باردار آب شسته شده این سوره برایشان مفید است و مانع آسیب مسمومیت های غذایی می شود و اگر برای هر گونه ورم نوشته شود آن را از بین می برد.
/پاورقی 5. تفسیرالبرهان، ج 5، ص 717./

3. متفرق ساختن گروه گمراه
در کتاب المصباح آمده است: اگر بخواهید جمعی را که بر اساس گمراهی تشکیل شده را پراکنده سازید از چهار طرف راه، خاک بردارید و سوره بینه را بر آن بخوانید و آن را در میان این جمع بپاشید متفرق می شوند.
/پاورقی 6. منتخب الکلام فی تفسیرا الاحلام، ج 1، ص 74./

محتوای سوره:
این سوره اشاره به رسالت جهانی پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و آمیخته بودن آن بادلائل و نشانه های روشن می کند.
و در بخش دیگری از این سـوره موضع گیرهای مختلف اهل کتاب و مشرکان را در برابر اسلام مشخص می کند که آن گروه که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند بهترین مخلوقاتند، و آن گروه که راه کفر و شرک و گناه پیش گرفتند بدترین مخلوقات محسوب می شوند.
این سوره دارای نامهای متعددی است که به تناسب الفاظ آن انتخاب شده، اما از همه معروفتر سوره بینة و لم یکن و قیمة است.

داستان سوره
بحث روایتی چند روایت درباره اینکه مراد از خیرالبریّه - بهترین مردم امیرالمؤمنین علیها السلام و شیعیان اویند
در تفسیر قمی در روایت ابی الجارود از امام ابی جعفر علیه السلام آمده که فرمود: منظور از کلمه بینه رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم محمد صلوات اللّه علیه است.
و در الدر المنثور است که ابن مردویه از عایشه روایت کرده که گفت: به رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم عرضه داشتم: یا رسول اللّه گرامی ترین خلق نزد خدای عزوجل کیست فرمود: ای عایشه مگر آیه شریفه ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خیر البریه را نمی خوانی.
و در همان کتاب است که ابن عساکر از جابر بن عبد اللّه روایت کرده که گفت: نزد رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم بودیم که علی علیه السلام از راه رسید، رسول خدا صلی اللّه علیه و آله وسلم فرمود: به آن خدایی که جانم به دست او است، این مرد و پیروانش شیعیانش تنها و تنها رستگاران در قیامتند، آنگاه این آیه نازل شد: ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خیر البریه، از وقتی که این آیه نازل شد اصحاب رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم هر وقت علی را می دیدند که دارد می آید می گفتند: خیر البریه آمد.
مؤلف: الدر المنثور این معنا را از ابن عدی از ابن عباس نیز نقل کرده، و نیز از این مردویه آورده.
و نیز تفسیر برهان آن را از موفق بن احمد - در کتاب المناقبش - از یزید بن شراحیل انصاری کاتب علی علیه السلام از آن جناب روایت کرده و در عبارت یزید بن شراحیل چنین آمده: من از علی شنیدم می فرمود: رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم از دنیا می رفت در حالی که سر آن جناب را به سینه ام تکیه داده بودم، در آن حال فرمود: یا علی مگر نشنیدی کلام خدای عزوجل را که می فرماید: ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خیر البریه، این خیر البریه شیعیان تواند، موعدم و موعد شما حوض است، وقتی که تمامی امت ها برای حساب جمع می شوند، شیعیان تو بنام و لقب پیشانی سفیدان خوانده می شوند. و در مجمع البیان از مقاتل بن سلیمان از ضحاک از ابن عباس روایت کرده که در تفسیر کلمه هم خیر البریه گفته است: این آیه شریفه در باره علی و اهل بیتش نازل شده.

منبع:ام الکتاب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی