ابزار رایگان وبلاگ

چرا خداوند می خواهد انتقام بگیرد؟ :: .:وبلاگ قرآنی بیّنات:.

.:وبلاگ قرآنی بیّنات:.

تبلیغات
پونیشا :: نیروی کار مجازی وبلاگ قرآنی بینات ایجاد سایت
نوین پیام
  • ۱
  • ۰

در مورد آیات 42-41 سوره مبارکه زخرف ؛

1- چرا خداوند می خواهد انتقام بگیرد؟

2- خداوند چگونه از آنها انتقام می گیرد؟

3- آیا وجود مولا علی (علیه السلام) و همسرش و حسنین (علیه السلام) و به طور کلی اهل بیت علیهم السلام مانع عذاب نمی شود (آیه 41)؟

4- در مورد آیه 42 این که گفته شده اگر زنده بمانی، آن عذاب را به تو نشان می دهیم، چه نوع عذابی است، عذاب دنیایی یا عذاب اخروی؟

پاسخ سوال 1 و 2: فَإِمَّا نَذْهَبَنَّ بِکَ فَإِنَّا مِنْهُم مُّنتَقِمُونَ

(41) أَوْ نُرِیَنَّکَ الَّذِی وَعَدْنَاهُمْ فَإِنَّا عَلَیْهِم مُّقْتَدِرُونَ (42)

41- پس اگر ما تو را [از دنیا] ببریم، قطعاً از آنان انتقام مى‏کشیم،

42- یا [اگر] آنچه را به آنان وعده داده‏ایم به تو نشان دهیم حتماً ما بر آنان قدرت داریم.

درآیات مورد بحث، روی سخن را، به پیامبر گرامی اسلام صلی الله و علیه وآله کرده، این گروه را شدیداً تهدید و پیامبر صلی الله و علیه وآله را تسلی و آرامش خاطر می‌بخشد می‌فرماید: هرگاه تو را از میان آنها ببریم، حتما از آنها انتقام خواهیم گرفت و مجازاتشان می‌کنیم! (فَإِمَّا نَذْهَبَنَّ بِکَ فَإِنَّا مِنْهُمْ مُنْتَقِمُونَ)

منظور از بردن پیامبر (صلی الله و علیه وآله) از میان آن قوم، خواه وفات پیامبر صلی الله و علیه وآله باشد و یا هجرت او از مکه به مدینه، در هر حال اشاره به این است که اگر تو هم شاهد و ناظر نباشی، و آنها به راه خود همچنان ادامه دهند ، ما شدیداً آنها را مجازات می‌کنیم، چرا که انتقام در اصل به معنی مجازات و کیفر دادن است، هر چند از آیات متعدد دیگری که در همین معنی در قرآن نازل شده ، استفاده می‌شود که منظور از بردن پیامبر صلی الله و علیه وآله وفات او است، چنان که در آیه 46 سوره یونس آمده است: وَإِمَّا نُرِیَنَّکَ بَعْضَ الَّذِی نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّیَنَّکَ فَإِلَیْنَا مَرْجِعُهُمْ ثُمَّ اللّهُ شَهِیدٌ عَلَى مَا یَفْعَلُونَ : و اگر پاره‏اى از آنچه را که به آنان وعده مى‏دهیم به تو بنمایانیم، یا تو را بمیرانیم [در هر دو صورت‏] بازگشتشان به سوى ماست. سپس خدا بر آنچه مى‏کنند گواه است.

همین معنی در سوره رعد آیه 40، و سوره غافر آیه 77 نیز آمده است.‌(تفسیر نمونه، ج 21، ص 70)
اهل بیت مانع کدام عذاب ها می شوند؟

عذاب هایی که وجود پیامبر بر طبق آیه 33 سوره انفال، یعنی: وَمَا کَانَ اللّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَأَنتَ فِیهِمْ وَمَا کَانَ اللّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ یَسْتَغْفِرُونَ

مانع آن است و یا وجود بندگان پاک خداوند مانند امیر مومنان و حضرت زهرا (علیها السلام) و فرزندان آنها (علیهم السلام) مانع آن می شود ، عذاب استیصال است یعنی عذابی که همه آنها را ریشه کن کرده و به یکباره از میان بردارد و منظور عذاب های فردی و یا عذاب در مقیاس کوچک که نتیجه اعمال زشت و گناهان آنها است نمی باشد.

 
نشان دادن عذاب به پیامبر

آیه 46 سوره یونس بیانگر آیه 42 سوره است و می فرماید: وَإِمَّا نُرِیَنَّکَ بَعْضَ الَّذِی نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّیَنَّکَ فَإِلَیْنَا مَرْجِعُهُمْ ثُمَّ اللّهُ شَهِیدٌ عَلَى مَا یَفْعَلُونَ

اگر پاره‏اى از آنچه را که به آنان وعده مى‏دهیم به تو بنمایانیم، یا تو را بمیرانیم [در هر دو صورت‏] بازگشتشان به سوى ماست. سپس خدا بر آنچه مى‏کنند گواه است.

این آیه دلالت دارد که منظور از عذاب، عذاب دنیوی در زمان حیات و زنده بودن پیامبر (صلی الله و علیه وآله) است.

منبع:تبیان

محمد محمودی

انتقام

خداوند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی