ابزار رایگان وبلاگ

آیه های انتظار2 :: .:وبلاگ قرآنی بیّنات:.

.:وبلاگ قرآنی بیّنات:.

تبلیغات
پونیشا :: نیروی کار مجازی وبلاگ قرآنی بینات ایجاد سایت
نوین پیام
  • ۱
  • ۰

آیه های انتظار2

برایم بگو کدامین سیمرغ بهار آمدنت را بشارت می دهد، و اینگونه پایان زمستان سرد و خشک حیات روحمان را نوید می بخشد؟ به کدامین آواز چکاوکها گوش خواهی کرد و کدامین کوچ پرستوهای مهاجر را پایان خواهی داد؟ کدامین عهد و پیمان تو را راضی خواهد ساخت تا پای در رکاب ظهور نهی و به عهد خود وفا کنی؟

رسیدن کدامین جمعه را سرلوحه آرزوهایم قرار دهم و برای رسیدنش لحظه ها را به شمارش درآورم1.

1. آیه: »وَلا یزَالُ الَّذِینَ کَفَرُوا فِی مِرْیةٍ مِنْهُ حَتَّی تَأْتِیهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً أَوْ یأْتِیهُمْ عَذَابُ یوْمٍ عَقِیمٍ« حج/55

ترجمه: کافران همواره درباره قرآن در شک هستند، تا آنکه روز قیامت به طور ناگهانی فرا رسد، یا عذاب روز عقیم [=روزی که قادر بر جبران گذشته نیستند] به سراغشان اید.

روایت: زراره ابن اعین میگوید: از امام باقر علیه السلام درباره »الساعة بغتة« سؤال کردم. حضرت فرمودند: ساعتِ قیامِ قائم علیه السلام است که ناگهانی خواهد بود2.

2. آیه: »ذَلِکَ وَمَنْ عَاقَبَ بِمِثْلِ مَا عُوقِبَ بِهِ ثُمَّ بُغِی عَلَیهِ لَینْصُرَنَّهُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ« حج/60

ترجمه: (آری، مطلب) چنین است! و هر کس به همان مقدار که به او ستم شده مجازات کند، سپس مورد تعدی قرار گیرد، خدا او را یاری خواهد کرد؛ یقیناً خداوند بخشنده و آمرزنده است.

روایت: از امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه روایت شده که فرمودند: هنگامی که رسول خدا صلی الله علیه و آله برای رهایی از دست کفار و مشرکان از مکه خارج شدند و به سوی غار رفتند، مشرکان او را تعقیب کردند تا آن حضرت را بکشند، ولی موفق نشدند. آنگاه در جنگ بدر درگیری شدیدی بین پیامبر صلی الله علیه و آله و کفار به وجود آمد و سرانجام «عتبه بن ربیعه»، «شیبه بن ربیعه»، «ولید بن عتبه»، «حنظه بن ابیسفیان»، «ابوجهل» و عده زیادی از کفار به قتل رسیدند.

بعد از وفات رسول خدا صلی الله علیه و آله، «پسر هند دخترِ عتبه بن ربیعه» (معاویه بن ابیسفیان) عقده و کینه خود را اظهار نمود. اطاعت و پیروی از امیرالمؤمنین علیه السلام نکرد و با او و فرزندش جنگید و یزید، امام حسین علیه السلام را به شهادت رساند.

در پایان این آیه شریفه آمده »لَینْصُرَنَّهُ اللَّهُ« یعنی خداوند متعال، پیامبر صلی الله علیه و آله را با مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف که از فرزندان اوست، یاری خواهد نمود3.

پینوشتها:

1. فاطمه رستمی.

2. ینابیع الموده، ص428.

3. تفسیر صافی، ج 3، ص 388.

منبع:مجله نسیم وحی

محمد محمودی

آیه های انتظار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی